Oczywiście, każda firma, niezależnie od swojego rozmiaru, może prowadzić lub wspierać działalność non-profit. Działania te mogą być dostosowane do możliwości i potrzeb danej firmy oraz jej lokalnej społeczności. Małe, lokalne firmy mogą angażować się w działania na rzecz swojego najbliższego otoczenia, np. poprzez organizację wolontariatu pracowników, wspieranie lokalnych organizacji pozarządowych czy prowadzenie działań na rzecz ochrony środowiska. Działania CSR to nie tylko sposób na poprawę wizerunku firmy, ale przede wszystkim okazja do pozytywnego wpływania na lokalną społeczność i środowisko.
Działania prospołeczne mogą przybrać formę inicjowania, realizowania lub wspierania w określonym obszarze projektów, których celem jest poprawa jakości życia społeczności lokalnej (lub w przypadku dużych korporacji także globalnej). Mogą one dotyczyć różnych obszarów, takich jak: edukacja, zdrowie, kultura, ochrona środowiska, pomoc osobom potrzebującym, walka z dyskryminacją, czy rozwój społeczno-gospodarczy. Projekty prospołeczne mogą być realizowane przez organizacje pozarządowe, instytucje publiczne, przedsiębiorstwa (w tym małe firmy) oraz grupy nieformalne i wolontariuszy. Ich celem jest przede wszystkim poprawa sytuacji osób, które znajdują się w trudnej sytuacji życiowej lub środowiskowej. Projekty prospołeczne są ważne dla rozwoju społeczeństwa i stanowią ważny element budowania lepszej przyszłości dla wszystkich. Dlatego niezależnie od tego jakich rozmiarów jest Twoja firma – podejmij to wyzwanie. Znajdź tylko partnera, z którym będziecie mogli góry przenosić.
Jedną z głównych obaw, jakie mogą mieć małe firmy przed rozpoczęciem działań w obszarze CSR, jest pojawiający się znak zapytania o ewentualne koszty. Mogą obawiać się, że ich wprowadzenie będzie wymagało znacznych nakładów finansowych i że nie będą w stanie sobie na to pozwolić. Poza tym, niektóre firmy zastanawiają się czy ich działania zostaną docenione przez klientów i przyniosą im realne korzyści.
Ważne jest, aby małe firmy zrozumiały, że działań prospołecznych nie trzeba wprowadzać od razu we wszystkich możliwych obszarach. Warto zacząć od niewielkich kroków, takich jak wprowadzenie recyklingu czy wsparcie lokalnej organizacji charytatywnej. Niech te działania będą spójne z wartościami waszej firmy, wynikające z potrzeb otoczenia w jakim funkcjonujecie. Tylko wtedy będą najbardziej wiarygodne, dostrzegalne i korzystne dla wielu grup.
Bardzo fajnym przykładem, małej rodzinnej firmy, która angażuje się w lokalne przedsięwzięcia są Delikatesy IKA z Michałowa Reginowa. Sklep regularnie angażuje się w wydarzenia sportowe, gminne konkursy a także akcje charytatywne. Wspierał m.in. Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy oraz konkurs „Jestem stąd! Jestem mieszkańcem gminy Wieliszew”. A więc nie wielkość przedsiębiorstwa świadczy o jego gotowości do wdrażania działań CSR w obszarze społecznym ale otwartość kadry kierowniczej i umiejętność dostrzegania potrzeb najbliższego otoczenia.
Jeśli mają Państwo jakieś pytania na temat działań prospołecznych małych firm lub potrzebują pomocy w ich wprowadzeniu, zachęcam do kontaktu.